5% הנחה למזמינים מהאתר!

ההיסטוריה של קיבוץ גדות

בלב הגליל העליון, בדרום עמק החולה ובסמוך לנהר הירדן, שוכן לו קיבוץ גדות. הקיבוץ הוקם בשנת 1949 על ידי גרעין נח"ל מתנועת הנוער העובד ופליטי שואה מאירופה. הקיבוץ שופע בנופים מרהיבים, מגוון אטרקציות שנמצאות בקרבה לקיבוץ ובסיפור היסטורי מרתק.

שמו המקורי של הקיבוץ היה "הגוברים", והשם שונה באופן רשמי ל-"גדות" בשנת 1954. כיום הקיבוץ מאוכלס בבוגרים של תנועת הנוער "הצופים", מהמחנות העולים, ומבני קיבוץ ותיקים אשר סייעו בהקמת הקיבוץ והשתקעו במקום. קיימת גם קבוצה של חברים ילידי צפון אירופה וארצות הברית.

בשנות ה-50 וה-60 הקיבוץ סבל מהתנכלות של הצבא הסורי והתמודד עם הפגזות חוזרות ונשנות. כמה חודשים לפני מלחמת ששת הימים, ביום ה-7 באפריל 1967, הופלו 6 מטוסי מיג סוריים. בתגובה הקיבוץ ספג הפגזה כבדה בה כמעט כל בתי היישוב נפגעו. לאחר תקופה קצרה, בימיה הראשונים של מלחמת ששת הימים, הסורים המשיכו להפגיז את יישובי עמק החולה וכתוצאה מכך נפגע פעם נוספת הקיבוץ פגיעה אנושה. במהלך השנים, אנשים נאמנים ומסורים לקיבוץ שיקמו אותו מההפצצות, עיבדו אדמות, נטעו שורשים וכך צמחו החיים המשותפים בקיבוץ גדות.
בשנת 2009 הקיבוץ עבר תהליך הפרטה, ובשנת 2012 הוא פתח את שעריו לקליטת חברים חדשים. הקהילה של קיבוץ גדות מתאפיינת באורח חיים חילוני, בפתיחות, בסובלנות ומקבלת את האחר. ההיסטוריה למודת הקרבות של הקיבוץ עיצבה את החיים המודרניים בקיבוץ, כאשר חברי הקיבוץ מגובשים ומלוכדים כמקשה אחת. כיום הקיבוץ מונה כ-397 חברים, מקבל את ההחלטות בצורה דמוקרטית ודוגל בשיח פתוח ואיכותי בין החברים.

כיום, קיבוץ גדות נחשב ל"קיבוץ ירוק" השומר על איכות הסביבה. זאת בזכות עמדות הטעינה לרכבים חשמליים הפזורים ברחבי הקיבוץ, הריסוס באמצעים טבעיים והפאנלים הסולאריים המותקנים בגגות המאפשרים להפיק חשמל מאנרגיית השמש.
כדי ללמוד טוב יותר על ההיסטוריה של הקיבוץ, מומלץ לבקר במספר אתרי טיולים באזור, אשר ימחישו את הסיפור של גדות:
• במשמר הירדן קיים אתר ההנצחה והאנדרטה של המושבה
• אחד המעברים החשובים ששמשו את חברי הקיבוץ במהלך מלחמותיהם הוא גשר בנות יעקב, הממוקם באתר גשר קדום.
• מצפה גדות- מצפה ואנדרטה הנמצאים בתוך מוצב סורי נטוש, שנכבש במהלך מלחמת ששת הימים. במקום ישנו נוף עוצר נשימה.
• חורבת ירדה- חאן עתיק מהתקופה העות'מאנית, נמצא בקרבת משמר הירדן, הוחרב במהלך מלחמת העצמאות.