מסלולים רגליים, (יציאה מגדות)

בגדות, סובב קיבוץ

הליכה סביב גדר המערכת היא הליכה של כ- 3 ק"מ*.

ניתן לצאת גם מחוץ לגדר, וללכת בשדות, לחלקת החרובים, (בית הקברות של גדות) ועוד

* ב"דף הירוק" נטען ש- 90% מההולכים עושים זאת נגד כיוון השעון.

ב"שטחים", (שטחי הגד"ש של גדות, אילת השחר וחולתה).

במקביל לוואדי מחניים סללה קרן הקיימת דרך נופית שמובילה מאזור מחניים עד הירדן.

- ניתן להתחבר לדרך כאשר יוצאים מגדות באזור הרפת הנטושה שלנו, ללכת בדרך זו מערבה ולהגיע לחרבת ירדה, (או לחילופין לארגן "הקפצה" לחרבת ירדה וממנה ללכת ברגל לגדות).

- ניתן להגיע לחולתה ולאילת השחר דרך השדות, (כ- 3.5 ק"מ).

- ניתן לפנות מזרחה והגיע לנהר הירדן, (יש לעבור את כביש 918 כדי להגיע לירדן).

לאורך נהר הירדן

גדות נמצאת במרחק של כ- 1 ק"מ מנהר הירדן.
בחלק מהדרך ניתן לטייל גם מצידו המערבי וגם מצידו
המזרחי של הנהר. את הירדן ניתן לעבור בגשר
בנות יעקב או בגשר הפקק.

-  לכיוון דרום, ממערב לירדן – תחילה על כביש 91 עד
 העיקול שממנו מתחיל הירדן ההררי, יורדים למצד עתרת

והסכר, ממשיכים לצד הירדן ועולים בדרך המקבילה.

מיטיבי לכת יכולים להגיע לגשר כפר הנשיא, או אפילו
להמשיך עד לאיפה שהיה גשר הדודות, (לא קיים יותר)
(ניתן להגיע ברכב עד איזור מצד עתרת).

*אפשר לעצור בדרך בבית הקברות של משמר הישנה.

- לכיוון צפון – מגשר בנות יעקב לרפטינג נהר הירדן,

גשר הפקק והג'ילבון, (בריכת הקצינים), כל זאת לאורך הירדן. לחילופין ניתן להתחיל את או ממתחם רפטינג נהר הירדן עד גשר בנות יעקב.

כאמור, ניתן לטייל גם מצידו המערבי וגם מצידו המזרחי של הירדן.

מסלולי הליכה רגליים, (באזור גדות)

שמורת הג'ילבון ובריכת הקצינים

המסלול המלא מחייב הקפצה לנקודת היציאה.

המסלול - עד המפל, משם לבריכת הקצינים, ממנה, בסבך עד למטה, לחלקת ג'לבינה, לגשר הפקק ולאורך הטיילת המקבילה לנהר הירדן עד מתחם רפטינג נהר הירדן. לאחר מכן, לאורך כביש 918, חזרה לגדות, (משך המסלול, לפחות ארבע שעות הליכה).

ניתן להגיע לבריכת הקצינים בלבד. יורדים ברגל דרך אחד השערים המזרחיים של הקיבוץ, (השער המזרחי או השער בלול), יורדים לאורך כביש 918 עד אתר רפטינג נהר הירדן, נכנסים לשטח וממשיכים בטיילת לאורך הירדן עד גשר הפקק, משם עוקפים את חלקת ג'לבינה של גדות ועולים בסבך לאורך הצינור עד בריכת הקצינים.

מסלול נוסף הוא ממזרח לירדן, נכנסים לשטח קצת לפני בית המכס התחתון והולכים במקביל לירדן עד בריכת הקצינים, ומשם, כאמור יורדים לחלקת ג'לבינה וכ'.

אגמון החולה, (ההצפה)

- מסלול ההליכה סביב האגמון הוא מסלול של כ- 9 ק"מ.

נפלא ביום קריר.

ניתן להגיע לאגמון בשתי דרכים

1. חזרה לצומת מחניים, (כביש 91), ומשם צפונה, (כביש 90), עד הפניה ימינה לפניה לאגמון.

2. פונים ביציאה מגדות שמולה ואז שוב שמולה בכביש הביטחון, (כביש 918), עוברים את רפטינג נהר הירדן, ואת גשר הפקק.
בק"מ ה- 21, (שלט בצד ימין של הדרך), פונים שמולה לתוך השטח ומיד ימינה. ממשיכים עם הדרך ועוברים את הגשר. לאחר הגשר ממשיכים ליסוד המעלה עוברים את המושבה וממשיכים עד צומת יסוד ואז צפונה על כביש 90 עד הפניה לאגמון.

* הדרך בקטע שבין הק"מ ה- 21 ויסוד המעלה אינו סלול, אבל במצב טוב.

חרבת מרות

בחרבת מרות נמצא בית כנסת יהודי עתיק. המקום נמצא בשטח אש של הצבא, שטח 100 וניתן להיכנס רק ביום שבת. ההגעה למקום ברגל, (או ברכב שטח). צריך לקחת בחשבון הליכה של כשעה בעליה. שווה, בעיקר בחורף כאשר יותר קריר.

ניתן להגיע לתל חצור וחרבת מרות בשתי דרכים

חזרה לצומת מחניים, (כביש 91), ומשם צפונה, (כביש 90), עד הפניה ימינה לאילת השחר.

את תל חצור ניתן לזהות בלי בעיות. באשר לחרבת מרות, צריך לעקוף את תל חצור ולהמשיך עם הדרך עד למחנה הצבאי, לעקוף את המחנה הצבאי עד מקום החניה.

נחל ראש פינה

4 ק"מ ו- 3 מעינות.

מתחילים בכביש היוצא מצפת לראש פינה בין סימני הק"מ ה- 53 ל- 54. הדרך, (מסומנת בצבע שחור) מסתעפת מכאן צפונה. מתחילים בטיפוס קצרצר לגיא קטן, ואז יורדים במורד הנחל. פוגשים בשלושת המעיינות אשר הראשון בהם הוא עין גיא אוני, השני עין פינה. המסלול מסתיים בראש פינה סמוך לבית הקברות.

מומלץ בסתיו, בעת פריחת החלמוניות.

שביל חוצה ישראל

אורכו של שביל ישראל הוא 940 ק"מ והוא מחולק ל- 60 מקטעים. צבי גילת מחלק את השביל ל- 44 מסלולי משנה כאשר באזורנו המסלול מתחיל בתל דן עד האריה השואג, מתל-חי ועד מצודת ישע, מנבי יושע לנחל דישון ושוב חוזר לאזור במסלול נחל עמוד, מנחל עמוד תחתון לטבריה עילית ומטבריה לאתר ירדנית.

הרי נפתלי, (רמים)

- מסלול הליכה נפלא מתוך השביל הינו לאורך צוק רמים בקטע מקרית שמונה לנבי יושע, או בכוון ההפוך לשביל ישראל, מנבי יושע לקריית שמונה.

המסלול אינו מעגלי כך שצריך להשאיר רכב בקרית שמונה או במצודת הכ"ח בהתאם לכיוון ההליכה. אם מתחילים בנבי יושע אפשר להמשיך עד כפר גלעדי או מנרה.

*המסלול מתאים גם לרכב.

מצפה פאר, בין קרן למצוק

רכס הרי נפתלי הוא השלוחה המערבית של הגליל העליון. הרכס משתרע מקרן נפתלי בדרום ועד משגב עם בצפון (כ- 17 ק"מ) ומכביש צומת ישע-מרגליות במערב ועד כביש ראש פינה - מטולה במזרח.

- שלושה מסלולים שבהם ניתן לרדת מרכס הרי נפתלי (מצוקי רמים), לכביש 90 בקטע הכביש בין אילת השחר וצומת יסוד.

1. דרך נחל קדש* ושביל הפלמ"ח, (חיבור לכביש 90 ליד אילת השחר).

2. דרך סדקי יפתח ועין אווזים

3. דרך וואדי דישון תחתון, (חיבור לכביש 90 ליד צומת יסוד).

שלושת המסלולים אינם מעגליים, צריך להקפצה למצוקי רמים ורכב שממתין למטה בהתאם למסלול.

בנחל קדש ניתן ללכת במסלול מעגלי. מתחילים ממצודת כח, יורדים כמה מאות מטרים תלולים באפיק נחל קדש, ואז עולים בחזרה באפיק אחר של הנחל. לבסוף חוזרים למכונית בהליכה זריזה של כרבע שעה על הכביש.
איך מגיעים?

נוסעים צפונה עד צומת כח פונים שמאלה לכביש 899, ועולים בכביש מפותל במעלה הרי נפתלי, עד שמגיעים לצומת עם כביש 886. בצומת ישנה פניה ימינה שנראית כאילו היא נכנסת לתוך בסיס צבאי, אבל ליד הבסיס ישנה חניה וממנה שביל הליכה נוח למצודת כח.
מהמצודה ממשיך מסלול עם סימון שביל ישראל. המסלול הולך בתחילה לאורך גדר הבסיס הסמוך (שבנוי באותו מקום בו היה הבסיס הבריטי המקורי). לאורך הדרך ניתן לראות שוחות שנחפרו על מנת להגן על המקום, וכן עצים שניטעו לאחר המלחמה לזכר 28 הנופלים בקרבות במקום, שעל שמם נקראת המצודה. לאחר זמן קצר המסלול יורד לתוך ערוץ נחל קדש, ומכאן מתחילה הליכה משולבת בטיפוס, מדי פעם עם יתדות. לאחר הליכה של כחצי שעה בערוץ הנחל נפגשים עם יובל אחר שלו, וכאן ישנו שילוט בולט האוסר להמשיך בירידה בנחל. במקום זאת ממשיכים עם שביל ישראל במעלה היובל הנוסף.
לקראת סוף המסלול מגיעים למפל די גדול, וכאן כדאי לשים לב לארובה טבעית באבן, בגובה של כשלושה מטרים, שניתן להיכנס אליה ולצאת מהחלק העליון שלה. אחרי שצולחים את המפל מגיעים לנקודת הסיום, על כביש 886. אפשר לראות מכאן את הבסיס הצבאי ששולט על האזור, וללכת לכיוונו: פונים שמאלה והולכים כ-500 מטר דרומה על כביש 886, עד למפגש עם כביש 899. כאן פונים שוב שמאלה והולכים עוד כמה מאות מטרים על כביש 899, עד לחניון בנקודת ההתחלה.

שביל הגולן

שביל הגולן, אחיו הצעיר של שביל ישראל, נחנך רשמית במאי 2007, ומציע מסלול רציף של 150 ק"מ באזור שכולו טבע ונוף, כמעט ללא יישובים. השביל מסומן לכל אורכו, אינו עובר בשטחי אש ואינו חוצה שמורות טבע ואתרים שגובים דמי כניסה. הוא מסומן בסימון מיוחד – פס לבן שמסמל את החרמון, פס כחול שמסמל את הכנרת ופס ירוק שמסמל את הגולן. השביל חוצה את הגולן לאורכו ואפילו מטפס קצת במורדות החרמון.  ההליכה בשביל הגולן אינה קשה, אבל בהחלט דורשת כמה ימים טובים (בין שבוע ל 10- ימים) של הליכה רצופה באחד האזורים היפים ביותר בארץ.

השביל מתחיל בעין תוואפיק ומטפס משם צפונה לאורך המצוק הנהדר של מבוא חמה. אחר כך הוא עובר בנחל מיצר ונחל עין גב ומגיע למצפה אופיר. משם השביל חוצה את מישורי הגולן לרוג'ום אל הירי, עובר דרך שרידי הכפר פרג' ומגיע לרכס חזקה. בצפון הגולן השביל עובר דרך יער עין זיוון והר בנטל ליער אודם ומשם לבריכת רם. הפינאלה הוא טיפוס על מדרון תלול בחרמון. השביל מתחיל בדרום הגולן, בעין תאוופיק, ומטפס משם לאורך המצוק של מבוא חמה, נחל מיצר, נחל עין גב עד מצפה אופיר, יורד לנחל סמך וממשיך מזרחה לרוג'ום –אל הירי ודרך שרידי הכפר פרג' לרכס חזקה. בצפון הגולן עובר השביל דרך יער זיוון והר בנטל ליער אודם ומשם לברכת רם ולחרמון.

סובב כנרת

החזון הינו שבעתיד יוכלו המטיילים לצעוד סביב הכנרת כולה, בשביל שאורכו יהיה 56 ק"מ. בינתיים נפתחו שני קטעים:

קטע שביל ראשון, מגן לאומי כפר נחום עד גשר אריק, קטע שאורכו 4.5 ק"מ. השביל חוצה את נחל כורזים, עובר בחורשת אקליפטוס יפיפייה, בחוף ספירית בעין עייש ומסתיים בשפך הירדן.

קטע שביל שני, מבית ירח לבית הקברות של כנרת. המסלול מעגלי, אך ניתן לטייל במסלול קווי מבית הקברות לסכר דגניה.

תחילת המסלול בכניסה לבית הספר.

שביל עמי (טיילת הירדן), ולאורך הירדן

- מסלול הליכה משני צידי הגשרון ליד קיבוץ שדה נחמיה. תחילה לכוון דרום, לטיילת הירדן, שביל עמי, (מסלול של ק"מ אחד). לאחר מכן צפונה לאורך הירדן מסלול שבסופו אפשר להגיע עד חורשת טל.

ניתן להגיע לשדה נחמיה על כביש 918

דרך הבשורה

דרך הבשורה או שביל ישו הוא נתיב הליכה בגליל התחתון ובצפון הכנרת, המקשר בין אתרים קדושים לנצרות. מטרתו של השביל היא לספק נתיב הליכה נוח ומסומן, אשר מקשר בין אתרים משמעותיים בקורות חייו של ישו בצפונה של ארץ ישראל.

אורכו של השביל הוא 65 ק"מ, והוא מתחיל בנצרת ומסתיים בכפר נחום. השביל חולף דרך ציפורי, משהד, כפר כנא, קרני חיטין, נבי שועייב, הארבל, מגדל, עין שבע והר האושר. בחלקו חופף השביל לקטעים משביל ישראל ולשבילי הליכה אחרים. לשביל סומנה חלופה דרומית באורך של 73 ק"מ המשלימה מסלול מעגלי, וזו חוזרת לנצרת דרך טבריה, אתר הטבילה ירדנית, הר תבור והר הקפיצה.

השביל הוא יוזמה של שני אנשים - מעוז ינון שהקים בתי הארחה בנצרת, ודיוויד לנדיס, תרמילאי אמריקאי. הכשרתו של השביל החלה בשנת 2007. סימונו הושלם ב- 2009 לקראת ביקור האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר בישראל, ומומן על ידי משרד התיירות. למשרד התיירות. היו תוכניות לסמן שביל דומה בשם "שביל הבשורה", אך אלה לא יצאו עד היום אל הפועל. עם זאת, השם "שביל הבשורה" משמש לעתים כשם חלופי לשביל ישו. השביל מסומן בשטח בסימון שבילים מיוחד שהוקצה לו על ידי הוועדה לשבילי ישראל - לבן- כתום - לבן, או בנקודה כתומה מקום שהוא חופף לשביל הליכה קיים - והוא מופיע במפות סימון השבילים של החברה להגנת הטבע.

[חזרה לראש העמוד] [הדפס]
|מפת אתר|ניהול אתר| תנאי שימוש | מדיניות פרטיות |

אתר לקיבוץמופעל במערכת קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים, אגודות, קיבוצים וישובים
כל הזכויות שמורות לקהילה-נט פתרונות תוכנה בע"מ 2003-2021 (c)
מערכת הצבעות דיגיטליות הצבעה דיגיטלית אתר לקיבוץ קריאות שירות קריאות שירות מרכז מיר"ב